A szétnyílt hasizomról

szetnyilt hasizom

Nem minden esetben nyílik szét a hasizom a linea alba mentén, viszont a várandósság nagyon igénybe veszi, erősen megnyújtja a hasizmokat, így fokozottan kell figyelnünk azokra, hogy újra erősek legyenek, ismét el tudják látni támasztó szerepüket.

Ha az hasizom sérül – akár szétnyílik, akár csak fokozottan megnyúlik – sajnos nem tudja ellátni ezt a támasztó feladatot, amely megnehezíti az anyukák életét, hiszen a várandósságnál is nagyobb terhet ró a testre a szülés utáni időszak, például amikor a babát emelgetjük ki-be a kiságyból. Amíg nincs probléma, észre sem vesszük, milyen gyakran dolgozik a hasizom ;) A fokozott terhelés miatt azonban komoly betegségek is kialakulhatnak (pl.: sérv, inkontinencia), melyek mellett az esztétikai szempontok eltörpülnek.

Azonban ha megtanuljuk helyesen használni az izmainkat, illetve megfelelő gyakorlatok segítségével megerősítjük őket, akkor az izmok közötti rés minimálisra csökkenthető, így újra tökéletesen funkcionálhat.

Mindenképpen érdemes a szétnyílt hasizommal foglalkozni, rendbe hozni, mert ha elhanyagoljuk, lehet, hogy súlyos, de legalábbis zavaró következményei lehetnek:

– több feladat hárul a hátizmokra, derékfájás, súlyosabb esetben gerincsérv is kialakulhat

– a szétnyílt hasizom mentén sérv alakulhat ki

– vizelettartási problémák alakulhatnak ki, mivel a medencefenék izomzata és a mély hasizmok szoros együttműködésben dolgoznak a méhsüllyedéses és inkontinencia problémák elkerüléséért

– emésztési gondok is előfordulhatnak, mivel az izmok munkáját részben a kötőszöveteknek kell átvenniük, így eredeti feladatukban már nem tudnak olyan jól teljesíteni

– esztétikai problémákat okoz, amellett, hogy nem lapos a has, minden egyes elfogyasztott falat meglátszik azonnal

Kik az igazán veszélyeztetettek, kiknél a leggyakoribb a szétnyílt hasizom kialakulása?

(Újszülötteknél, különösen koraszülött babáknál nem ritka a szétnyílt hasizom, de ők ezt többnyire kinövik szetnyilt hasizom kismamamindenféle közbeavatkozás nélkül, ezért csak a felnőtt kori rizikófaktorokat említem)

– terhesség idején, különösen:

  • jelentős súlynövekedés esetén
  •  ha a kismama 35 éves elmúlt
  • többedik terhességnél
  • ha két terhesség ideje közt rövid idő telik el
  •  ikerterhesség esetén
  • fokozott ágyéki lordózis (homorulat) esetén

– azoknál, akik a hasi részen súlytöbblettel rendelkeznek

– nem megfelelően történő nagyobb súlyok emelése következtében

– nem megfelelően, ám túlzásba vitt hasizom erősítő gyakorlatoktól

Najó, elég volt a rémisztgetésből, ne csak a rossz dolgokról legyen szó, hanem arról is, hogy milyen előnyökkel jár, ha rendezzük a problémát. Azaz miért is jó tornával helyrehozni a szétnyílt hasizmot:

– laposabb és feszesebb hasszetnyilt hasizom fuzo

– keskenyebb derék (a hasizom úgy megy körbe a testen, mint egy fűző és hasonló feladatot lát el, csak nem olyan kényelmetlen, mint a ruhaként viselt verzió)

– erősebb “core” (a törzset körülvevő izmok megerősödnek)

– az izmok védik és támasztják a belső szerveket

– erősebb medencefenék (csökken az inkontinencia esélye)

– enyhülnek a derékfájdalmak

– kismamáknál: az erős hasizom jól jön a szülésnél a kitolási szakaszban, illetve szülés után is gyorsabb a regenerálódás (az alvó izmokat mindig könnyebb felébreszteni, mint azokat, amik sosem voltak edzésben)

Ugye, hogy megéri foglalkozni a kérdéssel? :) A válasz pedig minden felmerülő kérdésre: Love your belly :)

Ha szeretnél még szülés  utáni edzéssel, életmóddal kapcsolatos infókat olvasni, kattints ide és töltsd le a “Negyedik trimeszter – 12 tipp a hatékony felépüléshez” című ingyenes ebook-omat.

Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Tumblr