Az otthoni edzés előnyei

Azt hiszem, három nagy csoportra lehet osztani az embereket:

  • akik otthon szeretnek edzeni
  • akik szeretnek elmenni otthonról, ha edzésről van szó
  • akik egyáltalán nem szeretnek edzeni

Sosem titkoltam, hogy én abszolút az első kategóriába tartozom, talán amiatt is, mert régen olyan helyen laktam, ahonnan bkv-val minden normális edző messze volt, utána pedig elkezdtem hülye időpontokban dolgozni (aka amikor mások szeretnek edzeni vagy angolórára járni), ezért nem igazán tudtam mások óráira látogatni, az edzőtermet pedig annyira nem szeretem. Én az esetlek nagy többségében itthon edzem, csak akkor megyek el csoportos órára, ha a lelkemnek jólesik (vagy ha jógáról van szó, mert jógázni egyszerűen nem tudok itthon, ott jólesik, ha csak követnem kell az oktató instrukcióit és kikapcsolhatok teljesen), vagy ha épp társasági eseményként edzőterembe megyünk. Igen, szoktunk ilyet, hogy összejövünk páran, elmegyünk „gyúrni”, aki szeret szaunázni, azt is megejti, majd pedig társasozunk és pizzát rendelünk. Mi így mulatunk.

Szóval én itthon szoktam edzeni, nyilván más alapokról indulok, mert tudom, mit és hogyan kell, milyen gyakran és egyebek, de az az igazság, hogy edzőségem előtt is pont ugyanúgy otthon edzettem. Most már van egy csomó minden, amit máshogy csinálnék, a régi, kedvelt videóimat nem tudom végigcsinálni, mert annyit kell variálni rajtuk, mert már tudom, hogy mi nem jó benne. Naigen, az anatómiatudás néha sokat használ, néha meg árt, mert nem tudok nyugiban végigtolni már egy edzős videót sem :P Vannak súlyzóim, ilyen labda, olyan labda, szalagok, Pilates gyűrű, egyensúlyozó-párna és mindenféle kétes kinézetű kínzóeszköz. És nekem ez így jó.

Mondom is, hogy miért jó nekem (meg másnak is) az otthoni edzés:

1. Kevesebb agyalás

Nem kell azon agyalni, hogy melyik edzőtermet válaszd éppen, hol a legjobbak a bérletkonstrukciók, mikor milyen órarend van.

2. Nem kell másokhoz igazodni

Félórát csúsztál a munkahelyeden és lekésnéd az órát? Semmi baj, a nappali szőnyege megvár. Vagy épp ellenkezőleg, korán szeretnél edzeni, amikor egy oktató sem tart órát, mert jó eséllyel az igazak álmát alussza.

3. Gazdaságos

Kevesebbe kerül, mintha havibérletet vennél egy stúdióba. Itt mondjuk azért megjegyezném, hogy ez akkor igaz, ha körültekintően, ésszel edz valaki, mert ha nem, akkor sokszorosát költheti gyógytornászra, orvosra, gyógyszerekre. Éppen ezért azt szoktam ajánlani, hogy minden mozgásformából érdemes legalább egy pár órát meglátogatni, ahol egy edző korrigálni tud, hogy véletlenül se a helytelen mozdulatsor rögzüljön. Szerintem a legjobb egy személyi edzőnél pár alkalmat venni (én is szoktam olyat csinálni, hogy valaki eljön és végigbeszéljük a kedvenc videói gyakorlatait, hogy melyiknél mire kell figyelni) vagy egy 4-8 alkalmas alapozó tréninget végigcsinálni az adott mozgásformából.

4. Időt lehet spórolni

Nem kell az utazásra pazarolni az időt, nem kell azzal számolni, hogy mégiscsak illik pár perccel kezdés előtt odaérni, hogy tuti ne legyen késés vagy sorbanállás az öltözőszekrényért.

5. Nem kell osztozkodni

Ha már várakozás. Nem kell várni, hogy mikor szabadul fel olyan eszköz az edzőteremben, amire épp szükséged van. Nem kell aggódni, hogyha későn érsz oda, már csak a legbénább sarokban tudod letenni a matracodat a csoportos órán.

6. Élvezheted a zenét

Te választhatod ki, milyen zene szól az edzés alatt. Az én zenei ízlésemmel sokan nem értenek egyet, úgyhogy próbálom az óráimon is az arany középutat megtalálni, amit én sem utálok, de amitől még a vendégek sem menekülnek. De például volt már olyan óra, amire azért nem mentem háromnál többször, mert egyszerűen idegesített a zene. Sőt, az edzőtermekben is kiborít a hangos tuctuc zene, amit nem tud elnyomni a fülhallgatón hallgatott semmi sem. Ráadásul én nem is szeretek fülhallgatóval edzeni.

7. Tisztább, szárazabb, biztonságosabb érzés

Nem kell azon aggódni, hogy mennyire tiszta a matrac vagy a gép, amit épp használsz. Oké, áttörlöd frissen, mert nem bízol benne, hogy az előtted lévő is megtette ezt, de azért mindig ott marad a gondolat, hogy miféle izzadtságban tapicskolunk. A csoportos óra ebből a szempontból jobb, bármikor vihetjük a saját matracot, de az otthoni tisztaság érzetével semmi nem ér fel (kivéve, ha úgy vagytok, mint én ma épp, hogy kimaradt a hétvégi takarítás és a hasonfekvős nyújtásnál tűnik fel, hogy milyen koszos a szőnyeg a matrac alatt).

8. Bármilyen ruhában (vagy ruha nélkül) edzhetsz

Olyan ruhában edzel, amiben csak akarsz. Nem, most nem arról beszélek, hogy egyes helyeken „illik” márkás-puccos ruhákban járni, mert azért az ilyen termek elenyésző számban vannak, általában a kutyát nem érdekli, hogy ki milyen macinaciban vagy szekrény végéből előbányászott iskolai tesipólóutánzatban edz. Arról beszélek, hogy például én rövidnadrágban és edzős melltartóban szoktam edzeni nyáron, amiben tuti nem mennék utcára. Nincs az a pénz, hogy én hasvillantós pólóban menjek utcára. Vagy terembe. De ettől még itthon simán belefér. Meg az a nadrág. Van egy nadrágom, ami nagyon kényelmes edzéshez, de olyan ronda szegény, hogy a tükröt is letakarom, ha az van rajtam – még csak akkor se pillantsam meg, amikor elszaladok még egy utolsót pisilni edzés előtt.

9.  A zuhany csak egy lépésre van

Jó, lehet, hogy tízre, de nem kell összekészíteni a törülközőt, tusfürdőt, papucsot és egyebeket, gondosan bezárni a szekrényt, elslattyogni a zuhanyig és így tisztálkodni, hanem csak egyszerűen lépsz egy párat, lezuhanyzol, leveszed a törülközőt a megszokott helyéről és voilá, kész is vagyunk.

10. Nem kell az étrendkiegészítőket is bepakolni

Nem kell cipelni az edzés utáni fehérjeturmixot vagy szénhidrátpótlást. Ha szoktál edzés után bármit is fogyasztani, tuti előfordult már legalább egyszer, hogy otthon felejtetted. Na, ha otthon edzel, ez tuti nem gond.

11. Nem számít az időjárás

Nem kell megküzdeni a viszontagságos időjárással. Nem kell fagyott orral érkezni és nem kell azon izgulni hazafelé, hogy vajon eleget vártunk-e a Nagy Lehűlésre, mielőtt felhevült testünkkel kiléptünk a télbe. Vagy nyáron… kinek van kedve a jó kis frissítő zuhany után azonnal kilépni a kánikulába, csak hogy időben odaérjen valahova?

12. Edzés után azt csinálsz, amit csak akarsz

Senki nem törődik vele, hogy mit csinálsz az edzés után. Ha akarod, aléltan fekhetsz még egy 10 percet, mielőtt megpróbálsz elindulni zuhanyozni. De ne is csak a kimerültséggel foglalkozzunk, lehet hogy máshogy szereted befejezni az edzést. Én sokszor szoktam nyújtás után bónuszként hengerezni, ami egy csoportos órán nem annyira megoldható (oké, ha edzőteremben vagy, simán belefér), sőt, amikor stresszes időszak van, a nyújtás után be szoktam iktatni egy autogén tréninges relaxációt is, mert az edzéstől már amúgy is kevésbé vagyok stresszes, a nyújtás csak tovább fokozza  a lazulást és egészen új életre kelek, amikor még egy autogén tréninges lazulást is beillesztek a végére.

Tudom, tudom, most úgy tűnik, az otthoni edzés a legjobb dolog a világon és ez majd megoldást hoz mindenre, talán a világbékét is elhozza. Nem, nem igazán. Van, akinek kínszenvedés az otthoni edzés. Van, aki szeret elmenekülni otthonról, hogy végre kiszakadjon egy kicsit a megszokott környezetből. Sokaknak szüksége van a csoportos órák hangulatára, a csoportban edzés motiváló hatására vagy csak hogy rá legyenek kényszerítve, hogy fix időpontban bizony el kell kezdődjön az az edzés (ezt mondjuk otthon is lehet, nálam is jelez a google naptár, hogy itt az edzésidő). Vannak emberek, akiknek több figyelemre van szüksége, hogy helyes kivitelezéssel végezzék a gyakorlatokat és nem a lustaság miatt, hanem mert nem annyira tudják jól megítélni, hol van épp a kezük-lábuk. Egészségügyi probléma mellett is hasznos, ha nem otthon áll neki valaki az edzésnek, hanem szakképzett oktató, esetleg gyógytornász felügyelete mellett.

Vannak sportok, amikhez túl drágák lennének az eszközök, megint mások durván sérülésveszélyesek, ha felügyelet nélkül használja valaki. Hacsak nincs külön edzőszobád, nem biztos, hogy sikerül annyi súlyt beszerezned és tárolnod, amennyi már elegendő inger a te testednek. Van egy csomó eset, amikor nem az otthoni edzés a legjobb, amikor nem az a legélvezetesebb, de na, valljuk be, van néhány előnye.

 

És akkor most feltűnésmentesen átkötve megemlítem, hogy nekem is van ám egy pár videóm, illetve edzéstervem, amire otthon is lehet tornázni. Pilates főként. Meg farizomformáló edzésterv. És a hasizomerősítő programot említettem már? Szerintem érdemes körbenézni az online boltban ;)

Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Tumblr