Miért néz mindenki kismamának?

Tudjátok, mi a leggyakoribb indok, amivel hozzám jönnek tornázni az emberek?

“Nem akarok úgy kinézni, mint aki terhes, pedig nem is vagyok az”

“Utálom a ‘mikorra vagy kiírva’ kérdéseket!”

A tornára nagyon sokszor érkeznek olyanok,  akik amúgy karcsúak, max pár kiló felesleg maradt rajtuk a várandósság után (más kérdés, hogy ők ezt sokkal többnek érzékelik, de objektíven nézve nincs nagy gond), ami viszont látványos, hogy a has nem rendeződött vissza. A hasizom nem nyerte vissza támasztó funkcióját, úgyhogy nem éppen kívánatos módon gömbölyödik. Persze fura, 5-10 hónappal korábban mindenki várva várta a pillanatot, hogy látványosan gömbölyödjön a pocakja, most pedig jön az elégedetlenkedés. Idő és megfelelő bánásmód kell a has izmainak, hogy visszarendeződjenek.

Mitől lehet, hogy pont a has nem akar formálódni, nem akar alakulni még az intenzív edzések ellenére sem?

  • a hormonális változások miatt nehezebb leadni a felesleget és hajlamos a hasi részre rakódni
  • a nem megfelelő edzés miatt a hasizom állapota nem hogy javulna, hanem épp ellenkezőleg, gyengül a támasztó funkciója és még lazább lesz, 2 pohár víztől is gömbölyödik a reggel szinte lapos has
  • szétnyílt  vagy extrém módon megnyúlt a hasizom a várandósság során
  • műtétek után a vágás környékén sokszor előfordul, hogy nehezebben tüntethető el a felesleg (fontos a hegkezelés, hegmasszázs is)

Ezen kívül is van még egy csomó ok, de szülés után talán ezek a leggyakoribbak. És tudjátok mit utálok a legjobban? Amikor az emberek rögtön ítélkeznek, ha valakin felesleg van (vagy ha túl sovány, vagy túl ilyen, túl akármilyen), a háta mögött összesúgnak, hogy “na, ennek is le kéne fogynia, nem igaz, hogy nincs önkontrollja” és rögtön ítélkeznek, hogy ki miért néz ki úgy, ahogy. Igen, sokszor van az, hogy “csak” elhagyja magát valaki, de ugyanennyiszer előfordul az is, hogy valami baj van, csak nem ismeri fel az illető, hogy baj van és nem “csak” túl sokat eszik. Akár amiatt, hogy a hormonok miatt nehezebben megy a fogyás, vagy a szoptatást nem akarja kockáztatni és többet eszik (szerintem mindenképpen érdemes amúgy dietetikussal konzultálni, ha a tejmennyiséget nagyon befolyásolja az étkezés, hátha akad valami jobb tippje és nem kell egyedül kísérletezgetni ;) ), komplikációk akadtak a szülésnél és azóta több műtéten is túl van vagy “csak” eltört a farokcsont és minden mozdulat fáj. Vagy csak kiborítóan sokat kell éjszakázni a babával és a kialvatlanság miatt kompenzálni kell étkezéssel és már erő sem marad a rendes edzésre. Ezekről a dolgokról nem illik beszélni, mindenki csak mosolyog, örül a babának, hogy egészséges, az anyuka pedig majdcsak összeszedi magát… Nem, nem kell ezekbe beletörődni. Van, hogy az anyukák tudják, hogy nem csak kifogásokat keresnek, hogy miért nincsenek még versenysúlyuknál, ilyenkor csak szimplán bántóak tudnak lenni az emberek. De van, hogy még nem is tudják, hogy esetleg máshogy kell megközelíteni az edzést, a diétát, az egész rehabilitációt. Ilyenkor még rosszabb az egészet megélni.

Az egyik ilyen eset, amire sokszor feleslegesen későn derül fény, a szétnyílt hasizom. Sokszor hallom, hogy “csak most hallottam a szétnyílt hasizomról, de visszagondolva az előző terhességre, biztos akkor sem volt már rendben” és hogy “miért nem mondta ezt valaki korábban?”.

Akkor most szólok és hangosan mondom: ha a szülés után azt látod, hogy mindenhol alakulsz, csak a hasadon nem, akkor érdemes lecsekkolni, nincs-e szétnyílva a hasizmod. A szétnyílt hasizom elég gyakori jelenség várandósság után, nem végleges, helyrehozható – ráadásul viszonylag gyorsan mutatkozik a javulás -, nem kell kétségbe esni, lesz még jobb is. Mindenképpen vizsgáld meg magad, hogy mi a helyzet a hasizmoddal. Mutatom is, hogyan:

Helyezkedj el hanyatt fekvésben, húzd fel a lábakat talptámaszig és végezz egy hasprést. Ujjaiddal vizsgáld meg, folytonos-e a hasizmod. A köldöködtől indulva próbáld meg az ujjaiddal benyomni a hasad óvatosan. Azt is vizsgáld meg, milyen hosszú a szétnyílás, illetve azt is, milyen széles, hány ujjad fér be az esetleges nyílásba.

szetnyilt hasizom hogyan vizsgald meg

Persze az is előfordul, hogy nem nyílik szét a hasizom, csak nagyon-nagyon megnyúlik. Funkciója szempontjából szinte mindegy, mert az extrém módon megnyúlt hasizom is ugyanúgy akadályoz abban, hogy visszanyerd az alakod, nem tart, nem támaszt, derék- és hátfájást okozhat, úgyhogy ebben az esetben is kell vele foglalkozni. Mindegy, mi is a diagnózis, speciális gyakorlatsorral szuperül lehet regenerálódni.

Mindegy, milyen módszerrel (persze, LoveYourBelly oktatóként nyilván ezt a módszert ajánlgatom, mi mást?), de a hasizom regenerálódását meg kell támogatni és utána mindenki sokkal jobban fogja érezni magát. Már csak azért is, mert a gyengén vagy szinte sehogy nem támasztó hasizmok nem csak esztétikai problémát jelentenek, hanem egészségügyi követkeményei is lehetnek (derékfájás, hátfájás, alhasi fájdalom, medencefenék gyengeség, köldöksérv, stb). Mindenképpen érdemes vele foglalkozni.

De tudni kell, hogy nem reménytelen a dolog, simán lehet változtatni szorgos tornával. Akár kinesio tape-pel is megtámogatva. És akkor én most még csak a legegyszerűbb dolgokat említettem. Csak szólok, nem csak a műtét a megoldás ;)

Azt amúgy tudtátok, hogy nem csak szülés után lehet szétnyílt hasizomra szert tenni? Férfiaknál is sokszor előfordul, általában a nem megfelelő edzés, túlzott terhelés következtében (erőemelőknél is gyakori). Kockás hasizom mellett is. Attól, hogy valakinek kockás a hasa, még lehet szétnyílt a hasizma.  És hát a sörhas sem mindig sörhas, van, hogy csak nem támasztanak eléggé az izmok. Nem is különböznek ám annyira a férfiak ;)

tarzan
Tarzan sem menekül… http://www.you.co.za/news/alexander-skarsgard-shows-off-eight-pack-abs-in-new-tarzan-trailer/

Persze azért jobb a kockásan ilyen has, mint a sörhas, illetve a szülés után extrém módon megnyúlt has, de mindegyik esettel foglalkozni kell(ene). De lehet ;)

Ha szeretnél még szülés  utáni edzéssel, életmóddal kapcsolatos infókat olvasni, kattints ide és töltsd le a “Negyedik trimeszter – 12 tipp a hatékony felépüléshez” című ingyenes ebook-omat.
Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Tumblr