A foganás támogatása női jógával (vendégposzt)

Az utóbbi időben kicsit többet jógáztam, mint korábban. Valahogy most erre volt jobban igénye a testemnek. És hát amúgy is, az Aviva tanfolyamokon mindig mondom, hogy érdemes kipróbálni a női jógát is, szuper mozgásforma, ami segíthet a női egészség elérésében. Meg szerintem amúgy is, az ülő életmód negatív hatásait enyhítendő. Mert ami a női egészséghez kell, véletlenül pont jó hatással van a gerincünkre is. Mennyi-mennyi véletlen.

Éppen ezért arra gondoltam, itt az ideje egy vendégposztnak, ami egy kicsit kitér a női jóga előnyeire. A női jóga sem sablonos, többféle létezik, minden óra más, minden oktató más, minden rendszer más egy kicsit. Van, ahol a fizikai, míg máshol a spirituális vonatkozás a meghatározóbb, illetve van az én kedvencem, az átmenet. Ahol jól átmozgatjuk magunakt, de közben megtudjuk azt is, mit miért csinálunk. Például, hogy a pörgős szoknya miért is jó :D

Felkértem tehát Rékát, hogy írjon nektek egy picit a női jógáról, olvassátok szeretettel!

relaxation-1967892_1920

Mi is egyáltalán a női jóga, a jógák szerteágazó erdejében?

Sok jógairányzat létezik, több tradíció tanításai érhetők el Magyarországon is és nem csak Budapesten, hanem nagyobb városokban egyaránt. A női jóga, jó esetben az egyik tradícióból kialakult női változat. Az Anaya női jóga például a Himalájai Tradíciót követi, abból fejlődött és vált önállóvá Kornhoffer Tünde jógaterapeuta és Anaya női jóga oktató révén, én is Tünde tanítványa vagyok.

Az Anaya női jóga visszavezet a szakralitáshoz és önmagukhoz. A képzés alatt is ezt az utat jártam be és a tanítással is folyamatosan ezen az úton haladok. A női jóga a női energiákat mozgatja, mozgósítja, így legfőképp a női szervekkel dolgozik. Hangsúlyosak az órán a mellkas (szívtér), valamint a csípő nyitások és kifejezetten olyan gyakorlatokat végzünk, amely a nőiességünkre van hatással, amelyek kezelik a menstruációs rendellenességeket, a nőgyógyászati problémákat és természetesen hatnak a termékenységre is.

Hogy a foganás megtörténjen, rendben kell lennünk! Rend alatt pedig elég sok mindent értek: az egészségtelenből az egészségesbe, a rendszertelenből, a rendszeresbe, a férfias működésből, a nőiesbe térni, változni. Felismerni, megismerni és elfogadni azt, hogy mi nők nem vagyunk férfiak, vagyis ránk más szabályok, más rendszerek, más működés vonatkozik. Csatlakoznunk kell a saját ciklusunkhoz, ráhangolódni a folyamatainkra és együttműködni a Holddal, mert a Hold a női energia bázisa. Ezt értem tehát az alatt, hogy először is kerüljünk rendbe.

Amíg ugyanis nem vesszük tudomásul, hogy nőként a Hold fázisaival változunk és egyik nap sem ugyanolyan, mint az előző nap – így azonos teljesítményt sem tudunk nyújtani -, havonta pár napot menstruációval töltünk, amire (jobban mondva a foganásra) készül a szervezetünk minden áldott hónapban, addig, amíg ezeket a természetes folyamatainkat nem vesszük figyelembe és nem eszerint élünk, addig a foganás bizony akadályozva van.

Azért megemlítem a személyes véleményemet és tapasztalatomat a foganásról: miszerint a foganás előre elrendeltetett, vagy ha úgy tetszik karma. Akkor és úgy következik be, ahogy az az életfeladatunkat segíti. Természetesen vannak külön gyakorlatok, tanácsok, hogy a foganást elősegítsük, de ez ön- és sorsismereti kérdés elsősorban.

Amit ezen felül tehetünk, azok a következők, és amiket női jógán teszünk is:

  • felismerjük és elfogadjuk a saját nőiességünket
  • megismerjük női belső szerveinket és azok működését
  • elfogadjuk, és ezáltal megszeretjük a női külső szerveinket is (domborulatainkat)
  • felvesszük a kapcsolatot a méhünkkel és ezáltal birtokába kerülünk a női bölcsesség mérhetetlen gazdagságának

A női kör, ami az Anaya női jóga órák alatt létrejön, mind ezeket a célokat támogatják. Vissza a rendbe, vissza a szakrális szerepünkbe, vissza a nőiség szabad megélésbe. Hogy zavartalanul menstruálhassunk, hogy megengedhessük a holdkunyhós napokat, hogy ne akarjunk minden nap azonos teljesítményt produkálni, hogy barátságot kössünk a Holddal, mint bolygóval és a bennünk lévő Vénusszal, Afroditéval, Boldogasszonnyal.

Maga a jóga már egy életmód. A foganás kapcsán legfontosabb életmódbeli tanácsom, hogy merjük megélni a nőiességünket, és ez a menstruációnál kezdődik. Tegyük ünneppé ezeket a napokat, különleges szertartással, mantrázással, kényeztetéssel, Holdkunyhóba vonulással.

Váltsunk egészséges táplálkozásra, figyeljünk a minőségre a mennyiség helyett, minél inkább használjunk háztáji, bio élelmiszereket, ha lehetőségünk van rá, termesszünk saját magunk zöldségeket, gyümölcsöket, fűszereket. Fogyasszunk tiszta vizet, gyógyteát, női teakeveréket. Sportoljunk, végezzünk rendszeresen testmozgást, a foganást és nőiséget segítő gyakorlatokat, semmiképp se agresszív, rázós mozgásformát választva. Relaxáljunk, meditáljunk rendszeresen és tartózkodjunk minél többet a friss levegőn. Szórakozzunk, kapcsolódjunk ki és jógázzunk rendszeresen. Figyeljünk arra, mit fogadunk be. Szűrjük meg a hozzánk érkező információkat és csak azt engedjük be, amit a szűrő „csont nélkül” átenged. Az egyik női minőség a befogadás. Fontos, hogy mit fogadunk be!

Amennyiben erre is van nyitottságunk, akkor rendezzük kapcsolatunkat a szüleinkkel, legfőképp édesanyánkkal, vagy a női ággal a családban. Beszélgessünk, tudjunk meg minél többet a családtörténetünkről. De édesapánkkal is tisztázhatjuk a kapcsolatunkat, ha ez (is) szükséges, hiszen az apakép a foganáskor is fontos szerepet játszik.

Keressünk számunkra megfelelő önismereti módszert, önmagunk jobb megismeréséhez, a mintáink felismeréséhez és a fejlődés lehetőségének érdekében, hogy felülírhassuk, megváltoztathassuk azt, ami eddig beragadt, visszatartott a gyermek megérkezésétől.


A foganás témakörhöz egy a befogadást, megtermékenyítést, foganást segítő, támogató sankalpát, belső fogadalmat is ajánlok a tanítványnak, amelyet a legjobb, ha ő maga fogalmaz meg segítséggel, iránymutatással, de fontosnak tartom, hogy az legyen teljes egészében az övé, az, amelyik megjelenik egy relaxáció, vagy imagináció alkalmával.

Kulcsszavak lehetnek: egészséges (női) szervek, termékeny, befogadó.

Példamondat: „Méhem és petevezetékeim, petefészkeim készen állnak egy egészséges és szép gyermek befogadására, és én magam is készen állok az anyaságra. Könnyedén megfogan a magzatom, akit szeretettel, türelemmel hozok a világra a megfelelő helyen és időben, természetes módon.”

pexels-photo-268101
Jógagyakorlás a foganásért

  • Ízület és mirigytisztító gyakorlatok – mert ez az alapja mindennek: betegségnek és egészségnek!
  • Felvenni a kapcsolatot a méhünkkel – mert a női bölcsességünk bölcsője és fészke a leendő magzatnak. Szükséges a nagytakarítás. Ehhez a legkényelmesebb és leghatékonyabb tartás a supta baddha konasana, vagyis fekvő pillangótartás, lehetőleg a térd alátámasztásával. Ebben a pózban akár félórát is pihenhetünk, miközben yoni mudrában (a két hüvelykujjunk és a két mutatóujjunkat összeérintve egy háromszöget formálva) ráhelyezzük a kezünket a méhünkre.
  • Mellek jógája – mert az elfogadás és az önszeretet is a foganás kulcsa. Különböző melleket megmozgató gyakorlatok, illetve melleket simító tapintások.
  • Ciklus jóga – mert szükséges megismernünk a női ciklust, a működést, az állandó változást, a befogadást és elengedést. Hogy a ciklusunknak megfelelően mozogjunk és ne ellene.
  • Csípőnyító ászanasor – mert ezzel már felkészülhetünk a szülésre és a meditációs üléshez is jól jön. A supta pávána muktasana, a szeleket kiengedő póz az alap, és különböző csípőt, lágyékot, medencét nyújtó pózok kitartása.
  • Női ászanák gyakorlása, mint pl.: Mardzsarászana, Kandarászana, Káli ászana, és az áramló gyakorlatok – mert ezek segítik a női energiákat feléleszteni, előtérbe hozni.
  • Pránajámák – tisztítás miatt, illetve az energia, a prána, az életerő fókuszált használata, pl.: fekvő 8-as légzés a mellek összekötésével, vagy álló nyolcas légzés a yoni csatornán át a női szervek összekötéséhez.
  • Mellkas nyitó gyakorlatok – a szívcsakra felélesztéséhez és intenzív működéséhez
  • Elengedő gyakorlatok, mint az „Áh” hang, mint sóhaj pl.: a kezünk leengedésével álló, vagy ülő pozícióban – mert ahhoz, hogy befogadjunk, szükség van rendszeresen elengedni, hogy mindig legyen hely a befogadáshoz.

És hogy kiegészítsük a kultúrával, a művészetekkel is a foganásra való felkészülésünket: szerencsére már igen szép számmal elérhetők a szakrális nőiségről, női szerepekről és az anyává válásról, valamint a természetes, zavartalan szülésről szóló könyvek. Nagyon hasznosnak találom Lux Elvira: Anyának születtem?[1] vagy Bernád Ilona: Isteni folyamat – Gyermekáldás, bábaság a magyar néphagyományban című könyvét.[2]

De akár szépirodalom közül is lehet választani. Egy fontos, hogy mindenképpen építő, a befogadást támogató mű legyen.

Zenehallgatásnál pedig az ajánlat:

  • Foganást, anyává válást, termékenységet támogató zenék, mantrák hallgatása, pl.: Snatam Kaur: Divine Birth című albuma[3]
  • Tánc, pl.: Nia, amely a női és férfi energiákat, oldalakat harmonizálja, így segíthet a nőiség megélésében
  • Komolyzene hallgatása, pl.: Mozart, amelyet még méhen belüli zenehallgatásra is szoktak ajánlani, mert jótékony hatással van a fejlődésre, kreativitásra

Ha a nőiséggel, anyává válással, foganással kapcsolatban úgy érezzük, elakadásunk van, mindenképp javaslom, hogy forduljunk szakemberhez, keressünk egy női jóga oktatót, aki akár személyre szabottan is tud segíteni a megfelelő gyakorlatok megválasztásával és ajánlásával, valamint nagyon fontos a pontos kivitelezés, amiben szintén szükség van a szakember segítségére.

És ha mindent elkövetünk a foganás érdekében, boldog párkapcsolatban élünk, egymást szerető, figyelő intimitásban és mégsem jön a baba, amikor és ahogy szeretnénk érdemes még megfogadni Eileen Caddy szavait: „Tanuld meg, hogy minden kérdésedre a választ magadban, a lelkedben keresd. Fordíts időt a csendes gondolkodásra, és találd meg a választ a csendben. Soha ne ess kétségbe, ha az nem jön azonnal.”[4]

 

Ölvedi Réka
Anaya női jóga oktató
www.remekest.hu
www.facebook.com/RemekEstAnaya

pexels-photo-266094

 

[1] Forrás[2] Forrás[3] Forrás[4] Forrás
Pin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Tumblr