Ezek miatt fáj a derekad karácsonykor – és tippek, hogy mit tehetsz, hogy elkerüld a fájdalmakat! - Máté Noémi

Ezek miatt fáj a derekad karácsonykor – és tippek, hogy mit tehetsz, hogy elkerüld a fájdalmakat!

Ezek miatt fáj a derekad karácsonykor – és tippek, hogy mit tehetsz, hogy elkerüld a fájdalmakat!

Gondolom, már mindenki teljes lázban ég, hogy mi legyen a karácsonyi kaja, kinek hiányzik még az ajándéka (na, ebben senki ne vegyen rólam példát, én még neki sem álltam a vásárlásnak, bár tény, hogy leginkább készítős vagy élményajándék lesz nálam, szóval csak apróságokat kell megvenni), megy a pörgés ezerrel, az egészségünk az utolsó, amire ilyenkor gondol az ember. Jó, most már elkezdődtek a „ne zabálj!” típusú cikkek, nade egy fontos dolog mindig kimarad. Figyeljünk az idegeinkre, ne stresszeljünk, ne együnk sokat, lazuljunk, figyeljünk egymásra, csendesedjünk el, blabla, aztán ezek nagy részére persze bólintunk, hogy ja persze. És így van ez a gerinccel is, szegény magányos gerinccel senki nem foglalkozik már, pedig eléggé gerincgyilkos tud lenni az egész karácsonyi ünnepkör. Meg a felvezetés. Össze is gyűjtöttem pár helyzetet, ahol tényleg szenved a gerinc és próbáltam tippet adni arra, hogy mit csinálj, hogy enyhítsd a károkat.

 

Vásárlás és cipekedés

A nagy ajándékbeszerző körúton tuti jut cipekednivaló, lejárjuk a lábunkat és úgy érezzük leszakad a derekunk és a fél karunk is.

Mit tehetünk ellene?

Először is, kényelmes cipőben menjük vásárolni. A kényelmes alatt nem csak azt értem, hogy ne tűsarkúban tipegjünk, hanem olyan lábbelit válasszunk, ami kényelmes és a talpa sem csúszik a bevásárlóközpontok padlóján. Ha a csúszós felületen próbálunk nem elcsúszni, miközben sietünk mindenfelé, tuti befeszülnek a láb izmai (no meg a derekunknál is minden).

Fontos még, hogy minél inkább próbáljunk meg szimmetrikusan pakolni a szatyrokba, táskákba, ne egyik kézben vigyünk mindent, hanem legyünk kiegyensúlyozva. Amikor csak lehet, kocsit tologassunk a kosár helyett (tudom, az az idegeknek nem biztos, hogy jót tesz, de valamit valamiért), egyforma súlyú cuccokat pakoljunk a két kezünkbe (sőt, ha lehet, hátizsákot használjunk), ha pedig van „banyatank” a környéken, érdemes azt legalább ilyenkor kölcsön kérni (bár én azt ajánlom, a gátizmok és gerinc védelme érdekében, ez legyen mindig a háznál).

Vásárlásról hazavezető út

Azt hiszem az egyik kommentben sikerült jól megfogalmazni a problémát: „szerintem a tömött buszon, kényelmetlen (lehetőleg kifacsart) pozícióban ajándékcipelés a legrosszabb”. Ezzel teljesen egyetértek. Sajnos amíg nem tudunk teleportálni vagy autót beszerezni, addig inkább csak azt mondanám, hogy az előzetes edzettség, a törzsizmok megerősítése a legjobb védekezés itt. A hirtelen fékező buszról ne is beszéljünk, hogy milyen veszélyeket rejt. Jövő karácsonyra fel lehet úgy készülni, hogy sokat Pilatesezünk és gerinctréningezünk ;)

 

 

Karácsonyfacipelés

Amikor kérdeztem, hogy vajon hogyan lehet tönkretenni a gerincet karácsonykor, hárman is mondták a karácsonyfacipelést. Szerintem nem ez a legnagyobb probléma, hiszen egy háztartásban általában egy fát kell scak megvennil, de úgy látszik, mégis népszerű probléma (vagy csak triggerpontot találtam el a kérdéssel).

Mit tehetünk ellene?

Soha ne egyedül vegyünk fát, mindig ketten cipeljük és időnként váltsunk oldalt, hogy ne húzzuk meg egyik oldalunkat se!

Sok a stressz

Az ide-oda rohangálás, hogy megvegyünk idejében mindent, hogy leboxoljunk, hogy melyik nap kihez megyünk, mindig-mindig sok stresszel jár. Ilyenkor nem csak az idegeink feszülnek be, hanem a derék és nyak környéki izmok is.

Mit tehetünk ellene?

Duplán alkalmazni mindent, ami évközben bevált a stressz ellen. A célirányos edzés (szokásos edzés + némi nyújtás, gerinctréning) és a szabad levegőn eltöltött 10-20 perc séta már nagyon sokat segít, némi masszázs sem árt, szedjünk magnéziumot szorgosan, autogén tréningezzünk, relaxáljunk, kinek mi vált be. Minden jó, ami máskor jó szokott lenni, csak duplázzuk meg a ráfordított időt ;)

Ajándékcsomagolás

Általában földön ülve, előre görnyedve szoktunk ajándékot csomagolni, ami sem a térdnek, sem a gerincnek nem tesz jót.

Mit tehetünk ellene?

Valami olyat, ami karácsony környékén a legnehezebb feladat: találjunk egy üres asztalt és azon csomagoljunk a földön térdeplés helyett. Kisebb ajándékokhoz akár a vasalódeszka is ideális lehet. A legjobb persze, ha nem egyszerre csomagolunk, hanem részletekben (ezt most ilyen „én is ezt hallgatom állandóan” tanácsként mondom, mert én például azt szeretem, ha egyszerre kerül becsomagolásra minden, nálam ez a karácsony hangulatához hozzátartozik, hogy 23-án órákig ajándékot csomagolunk és stand up comedy szól a háttérben).

Tele tepsikkel a kézben hajolgatunk

A legtöbb lakásban a klasszikus módon van elhelyezve a sütő, azaz állandóan hajolgatni kell, süti ki, husi be, több tíz kilót mozgatunk meg egy-egy karácsonykor, ami eléggé gerincgyilkos tud lenni.

Mit tehetünk ellene?

Vágyakozhatunk a magasra épített sütőre (mondjuk annak is megvannak a maga nehézségei, az meg a vállat terhelheti jobban), addig pedig minél inkább térdhajlítással együtt hajolgassunk, hogy minél nagyobb terhet levegyenek a comb- és farizmok az emelésnél. A konyhában is úgy kell mozdulni, mint ahogy az edző szól rátok, ha a súlyzóért kell hajolni az óra közben (semleges gerinc, hasizom aktív, ízületi hajlításon keresztül, kilégzésre emelünk). Egy pár alkalommal kell csak figyelni rá, utána automatikussá válik.

Sokat kell állni a konyhában

Nem csak a hajolgatás a megterhelő, hanem ha folyamatosan lefelé kell nézni és dolgozni a konyhaasztalon. Aki teheti, hosszútávon tényleg megéri egy kicsit átalakítani a konyhát, hogy minden megfelelő magasságban legyen (sokszor túl alacsonyan van az asztal lapja sajnos), de amit most tehetünk, az az, hogy időnként nyújtózkodunk egyet és laza fejforgatásokat, félkörzéseket végzünk.

Sokat segít a derék befeszülésén, ha nem mindig páros lábon állunk, hanem időnként egy fellépőre, kis sámlira tesszük a lábunkat. Érdemes a testhelyzeteket váltogatni, páros láb, egyik láb feljebb, másik láb feljebb, elsétálni a legtávolabbi kukáig meg vissza.

Kevesebb idő jut az edzésre

Könnyű az edzés rovására intézni a vásárolni valókat, de fontos lenne a gerincünk, emésztésünk és az idegeink szempontjából is, ha nem maradna ki az edzés.

Mit tehetünk ellene?

Előre kell tervezni és olyan edzéstervet készíteni, ami belefér az új beosztásba. Lehet, hogy nincs esélyed eljutni a szokásos másfél órás jógára, de egy 20-30 perces otthoni torna belefér (vagy 10-15 perc, mint amilyen a karácsonyfa előtti fetrengős tornám korábbról). Persze nem ugyanaz, de sokkal jobb, mint a semmi. Jobb, ha reggelre iktatunk be valamilyen mozgást, hogy az egész napos rohanás után már ne maradjon ki.

Az ünnepek beköszöntével pedig keresni kell egy olyan napszakot, amikor épp nincs semmi családi program és lehet kicsit mozogni. Ha pedig nem fér bele, akkor nem kiborulni, nem ezen a három napon fog múlni az egészségünk. De a mozgás (akár csak egy kellemes esti séta a kivilágított várost körbejárva) sokat dob a hangulatunkon, keringésen, az emésztésre is jó hatással van és végre kimozdulunk egy kicsit a lakásból.

 

Szerintem ezek a leggyakoribb veszélyek karácsonykor. Nálad mi a mumus? És hogy küzdesz ellene?